Er is nogal wat talent voor nodig om goed te luisteren.
Er is talent voor nodig om goed te luisteren. Je krijgt op school geen vak waar luisteren wordt ontwikkeld. Je moet het doen met wat je in je hebt en wat je hebt bijgeleerd. Luisteren is geen op zich staande kwaliteit blijkbaar want ik zie het nergens terugkomen bij talentenscans of dergelijke.
Als wandelcoach/kernkwadrant trainer–strengths coach/–mediator luister ik veel. Maar ook ik betrap mij er wel eens op dat na zo’n drie kwartier mijn luistertalent het af laat weten. Of heeft dat met de spanningsboog te maken? Afijn, volgens mij kan het van alles zijn. Een kop koffie, een leuke grap of even naar buiten neutraliseert de boel wel weer en kan ik weer verder om goed te luisteren.
Op zichzelf staande kwaliteit?
In de CliftonStrengths zie ik “luisteren” niet als een op zichzelf staande kwaliteit benoemd. Ook bij heel veel verschillende ander methodes die ik in mijn leven heb gevolgd wordt luisteren niet als een bijzondere kwaliteit gezien. Meestal is de “spreker/zender” toch interessanter blijkbaar of schijnbaar, als je in de wereld om je heen kijkt. ( door de ogen van een luisteraar gezien)
En toch heb je als spreker een luisteraar nodig. Hier heeft een introvert een voordeel, maar daar later meer over in een volgend artikel. “Tegelijk zingen gaat wel, tegelijk spreken wordt toch moeilijk”. Het zou wel kunnen maar levert weinig op.
Ik zie en hoor bij de dagelijkse zaken, zowel privé als werk, dat er weinig “echt goed” geluisterd wordt en dit ook vaak als een klacht wordt benoemd. Bijvoorbeeld; Partner luistert niet goed, op het werk wordt ik niet gehoord enz. Het is ook niet gemakkelijk om te luisteren. Of je bent je tijdens het zogenaamde luistermoment al aan het voorbereiden op je antwoord of verdediging. Of je bent door het aanhoren op een idee gebracht en wil je graag vertellen hoe je het een en ander zelf hebt beleefd, met voorbeeld en al . En zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken waarom je jezelf niet kan bedwingen om alleen maar met “echt luisteren” bezig te zijn.
Wat houdt luisteren dan wel in, hoor ik je vragen. Ik heb mij er maar eens in verdiept, tot op zekere hoogte. Met hulp van wat psychologische inzichten, columns van bijvoorbeeld J. Wijnberg en een beetje van mijzelf vond ik dat ik dit wel kon delen op mijn blog.
Uiteraard ga ik de definitie van luisteren niet oplepelen want dat kun je prima opzoeken. Af en toe is het goed iets op te zoeken, dus ik raad het je wel aan ;)
Fascinatie voor wat anderen beweegt.
Iemand met luistertalent heeft doorgaans een overweldigende fascinatie voor wat anderen beweegt. De verwondering en interesse in de andere mens is als een hongerige beer. Nooit genoeg.
Elk antwoord roept weer een vraag op. Een karrevracht aan vragen. Het houdt eigenlijk nooit op. Opvallend is dat het luistertalent er niets om geeft dat er niet naar hem/haar wordt geluisterd. Hij is niet beledigd, voelt zich niet tekort gedaan als er niet naar zijn belevingswereld wordt gevraagd. Hij weet gewoon dat een ander graag over zich zelf en zijn wereld praat en daarover is hij niet ontstemt.
Géén trucje
Let wel, luisteren moet geen trucje zijn zoals je dat op de cursus of opleiding leert. Dat hebben mensen snel door in deze tegenwoordige tijd. Bijna iedereen heeft wel een soort van communicatie opleiding, geïntegreerd in studie of werk of niet, gehad. Hummmmën en knikken is niet meer genoeg. Luisteren doe je niet alleen met je oren. Luisteren doe je met je hele doen en laten. Met lichaamstaal, oogcontact, gevoel en nog veel meer.
De moeite nemen om je volledig in de ander te verplaatsen. Empathisch vermogen noemt men dat ook wel. In de schoenen van de ander gaan staan is een mooi spreekwoord.
Nu heb ik empathie in mijn top 5 van de CliftonStrengths staan dus is dat voor mijn een dingetje waar ik niet zoveel moeite mee heb. Het gaat mij zelfs gemakkelijk af. Bij mij volstaat meestal oogcontact en lichaamstaal. Woorden kunnen soms teveel zijn en maken dan meer kapot dan je lief is. Toch kan je niet helemaal zonder woorden. Extraverte mensen bijvoorbeeld zoeken de verbinding door woorden en dat is prima. Je bent goed zoals je bent.
Mooi ding.
Als mediator/ bemiddelaar zie ik dat als mensen boos zijn er niet meer naar elkaar geluisterd kán worden. Op een of andere manier gaat er een slot op het luisteren en is men bezig met de escalatie- ladder te beklimmen. Alleen een neutrale derde persoon kan dat patroon met een interventie doorbreken. Luisteren is toch maar een raar ding. Maar wel een mooi ding.
Wikipedia, actief luisteren
Ik kan het toch niet laten om Wikipedia er nog even bij te halen. Deze zegt; Bij actief luisteren gaat de luisteraar expliciet na of hij de (boodschap inhoud en gevoel) van de spreker begrepen heeft. Het doel van actief luisteren is wederzijds contact te verbeteren. Vooral het gevoel echt begrepen te worden, zonder meteen beoordeeld te worden is belangrijk.
Voordelen van actief luisteren zijn; dat mensen meer voor andere meningen openstaan, misverstanden uit de weg gaan, conflicten makkelijker oplossen en vertrouwen opbouwen.
Ben jij een goede luisteraar?
Als wandelcoach is écht goed luisteren natuurlijk nr.1. Daar is wel echt luistertalent voor nodig.
En ja, luisteren is niet gemakkelijk.