In allerlei bochten wringen om toch maar een opdracht binnen te halen en dan dankbaar zijn dat je voor een zeer scherpe prijs mag gaan werken. Is dat wat ik wil?
Deze vraag bespreek ik vaak met collega/ concurrenten in de coach en training sector, sinds ik mij ongeveer 4 jaar geleden op deze markt begaf. Exacte tellingen zijn er niet maar gerekend naar de laatste bekende cijfers dan zijn er minimaal 50.000 coaches/trainers in Nederland. Dat is een hele grote groep als je ze bij elkaar zou zetten. Nu is bij deze telling niet bekend of iedere coach/trainer aangesloten is bij een beroepsvereniging of op z’n minst gecertificeerd.
Op 18 miljoen mensen, waarvan 8,5 miljoen werkende mensen, valt het aantal van 50.000 nog wel mee, toch?
Niet gemakkelijk
Dat het niet gemakkelijk zou worden om in deze branche een inkomen te vergaren dat was mij wel bekend. Maar dat het zo lastig is om voet aan de grond te krijgen, daar had ik andere gedachten over. Met mijn 37 jaar werkervaring, 8 jaar dienstverlening, 12 jaar eigen bedrijf, 12 jaar bij het toenmalige Ministerie van LNV en nu 5 jaar een Consultancy bedrijf, dacht ik een reële inschatting te kunnen maken. Niet dus. Het hoefde niet gemakkelijker maar anders. Hoe anders? Het zal wel vallen en opstaan zijn en blijven. Niks mis mee, maar toch ….
Blijf nastreven wat ik in gedachten had..
Ik wil graag de formule zoals ik dat altijd in gedachten had blijven nastreven. Dat betekent dat ik mensen help op mijn eigen unieke manier met supergoed bewezen en betrouwbare tools. De tijd en energie die het kost om je te verdiepen in jezelf heeft niet iedereen beschikbaar. Dit weet ik als geen ander.
Ken jezelf
Het is belangrijk om jezelf te leren kennen. Hoe vroeger je daar mee begint des te meer en langer je er profijt van hebt. Ik heb de tijd en de interesse wél beschikbaar en ik heb er mijn werk van gemaakt om een ander die tijd en energie enigszins te besparen.
Sommige mensen hebben de interesse om zichzelf beter te onderzoeken en soms wordt je gedwongen door dingen die op je pad komen. Dat kan in privésfeer zijn of werk gerelateerd. Je werk is een groot onderdeel van je leven. Die tijd wil je graag benutten door liefst datgene te doen waar je blij van wordt en energie van krijgt. Volgens recente cijfers blijkt dat dát nu voor een overgroot deel van de werkende mens niet het geval te zijn.
Wij hebben elkaar nodig
Het is niet alleen zelfonderzoek. Als je jezelf beter kent kun je de ander ook beter begrijpen. Dat is wat er op de werkvloer dagelijks wordt gevraagd en daar gaat het nog wel eens mis. Elkaar beter begrijpen dat werkt fijner, voorkomt conflicten en levert wat op. We hebben elkaar nodig.
Uniek
De manier waarop ik mensen daar bij wil helpen is uniek en aangenaam. Wij gaan ons focussen op wat je goed kunt en niet fixeren op waar je minder goed in bent. Dat is het uitgangspunt. Dat doen we in een aangename sfeer op een buiten locatie waar we het liefst de natuur er bij betrekken. Dit kan individueel zijn of in groepjes van 4 uit, komend een groter team.
Click-call-Face-call
Op dit moment zie je bij veel bedrijven, vooral grote organisaties, dat ze gebruik maken van Click-call-Face-call-click. Een internetpagina met links naar instrumenten , scans, vragenlijsten etc. om aan je vitaliteit, vakmanschap en verandervermogens te werken. In eerste instantie lijkt dat mooi in deze digitale wereld maar schijn bedriegt. Het lijkt alsof er geld bespaart kan worden maar het tegendeel is waar. Het blijkt dat maar 23% van de mensen in deze organisaties er gedeeltelijk gebruik van maken en dan komen ze uiteindelijk toch weer bij een coach uit. We zijn toch mensen en geen robots.
Van mens tot mens
We willen sparren, worden bevraagd, gehoord en uiteindelijk naar huis gaan met het gevoel dat je er beter van bent geworden. Jezelf beter kent zodat je dat in de toekomst weer kan inzetten met het doel om er gelukkiger van te worden.
Als dit kan op een fijne manier beklijft het ook beter. DAT is wat ik wil.
En is dat reëel?
Zekers!